24 augustus 2010
Om meer ervaring in slalommen tussen topsurfers te krijgen had ik me dit jaar bij The Mission maar eens bij de Pro-fleet ingeschreven. Veel surfvriendjes plaatsten vraagtekens bij die beslissing. “Wat is dat nou? Je vaart toch om te winnen?”

Voor Volwater de boei rond!! (foto Jan de Jonge)
Maar hoeveel surfers kunnen nou zeggen dat ze in een slalomheat vóór Neerlands beste PWA-surfer Peter Volwater (NED-24) zijn geëindigd? Uhm, nee…. ik ook niet..... maar het scheelde dit weekend toch maar bar weinig! :)
Bij The Mission werden dit weekend in totaal zes wedstrijden gevaren, vier op zaterdag en twee op zondag. En het goede nieuws.... per wedstrijd ging het beter In de eerste heat verloor ik het al gelijk in het startgeweld. Als je in de Masters-klasse op snelheid redelijk op tijd bij de lijn bent is je start al geslaagd. Zo niet bij de Pro-Fleet…daar start iederéén scherp! Ik startte de eerste keer vrij ver onderin en… ik was gewoon te laat met op snelheid komen. Tot overmaat van ramp schoten er nog een paar gasten boven me langs en verloor ik m’n balans door hun vuile wind.

Een start bij Pro-Fleet van The Mission (foto Jan de Jonge)
De tweede en de derde wedstrijd bungelde ik bij de starts nog steeds ergens achterin, maar het verschil met de rest werd al een stuk kleiner. Vervelend is wel dat als er twintig tegenstanders vóór je varen, er nergens meer vlak water te vinden is. Lastig om echt hard te gaan en terrein goed te maken. Toch ontstonden er in de wedstrijden wel kansen voor inhaalacties. Met zo’n groot startveld is altijd dringen bij de boei. Zeker de laatsten lopen in de file bij het merkteken veel vertraging op; ook al omdat er altijd wel enkelen onderuit gaan. Hier en daar kon ik dus een tegenstander verschalken.
De laatste race van de zaterdag mocht de Pro-Fleet een long distance slalom over de gehele breedte van de Grevelingen varen. Eigenlijk was dit toch wel de mooiste race van de dag. Je ziet dan hoe groot het snelheidsverschil met de top is. Ook hier kon ik een paar tegenstanders achter me houden.
Bij de wedstrijden zondag deed ik weer nieuwe ervaringen op. De wind was een stuk minder, waardoor ik wat competatiever was. Met als resultaat dat ik nu regelmatig in een groepje van vier of vijf tegenstanders op volle snelheid de boeien rondde. Spannend!!!! Een paar memorabele momenten…... De eerste keer knalde Jordy Vonk (NED-600) vlak voor de boei op, nou….hóóóóguit 10 cm, voor me langs de bocht in. Uhm… niet op letten dus, doorvaren!!

Strijd bij de boei (foto Jan de Jonge)
De tweede keer draaide Wolfgang Drachsner (GER-3333) buitenom zo kort achter me langs dat ik de giek nauwelijks meer kon switchen. Niet op letten en gewoon doorgaan. Het uiteinde van m’n giek sloeg tegen z’n mast aan en Wolfgang dook nog net op tijd dapper weg. Het hoort er dus allemaal bij.
De derde keer dook iemand achter me langs langs binnendoor toen ik net geswitcht was. Ik was net voorbij de boei. Door iets naar boven te prikken maakte ik het lastiger voor 'm om boven me langs te komen. Dat had ie niet verwacht....ik hoorde een Belgische vloek achter me en daarna een plons. Mmmmm….. :)
In het derde rak van de laatste wedstrijd lag ik zelfs voor Peter Volwater (het was blijkbaar niet zijn beste heat). Het zal toch niet waar zijn, hè….V.d. Stel vóór Volwater!!! Hooguit vijf meter achter Wolfgang duik ik de bocht in naar de laatste boei voor de finish. Wolfgang kiest het gat tussen de boei en Martijn van Citteren (NED-170), die vijf meter naast de boei is stil gevallen. In een split-second durf ik tòch niet achter Wolfgang aan hetzelfde gat in, bang dat ik bij de switch bovenop ‘m zou varen. Ik kies een ruimere koers buitenom Martijn. Shit….dat kostte me dus maar liefst vier plekken op de finishlijn, inclusief m’n positie voor Peter!!! Weg eeuwige roem. :)
Al met al was het voor mij een zeer leerzame Mission, waarin ik alvast wat kon wennen aan de komende boord-aan-boord gevechten bij het NK-slalom. Bedankt Jan, voor de mooie actiefoto's! ;)