Zoek in archief

Cobus is powered by:

Please update your Flash Player to view content.

Lang was het onzeker of dit weekend de Gaastra Grand Slam op het Tjeukemeer in de herkansing door zou kunnen gaan. Maar zaterdagmiddag kwam dan toch het verlossende bericht: “It giet oan!!”. Bijna 35 deelnemers waren op het evenement afgekomen. Daaronder nationale toppers als Adri Keet (NED-34), Dirk Doppenberg (NED-51) en Richard Konstapel (NED-18), maar ook verschillende nieuwkomers. Een mooie mix van ervaring en amateurs.

Photobucket

Ook vader Vonk vermaakte zich prima bij de Grand Slam

Er werd voor de zondag mooi weer voorspeld met een westenwind rond de 12 tot 14 knopen. Misschien nog toenemend, want er lag een flink windveld ten noorden van de Waddenzee. Lastige voor m'n zeilkeuze, te meer omdat ik nog last van een verrekte spier in m’n rug had. Ik legde de 8.3 en de 9.0 Warp klaar. De boardkeuze was niet zo moeilijk: iSonic 133 met een 48 cm MFC eronder.

Tegen 11 uur werden we bij elkaar geroepen voor de skippermeeting. Er bleek een lange uitdagende downwindbaan op het water te zijn uitgelegd met maar liefst 6 rakken. De silverfleet finishte na deze zes rakken voor het haventje van Rohel, de Goldfleet werd na boei 5 weer upwind naar de start gestuurd om vervolgens het gehele downwindparcours voor een tweede keer af te leggen. Een soort SlalomXL dus. 

Er werden twee wedstrijden back-to-back aangekondigd, met na de pauze nog eens twee back-to-back. Voor ik het water opging maakte ik al een cruciale fout. Onder het mom van "ik moet m’n rug een beetje ontzien” besloot ik de 8.3 te nemen i.p.v. de 9.0. Tja…zoals Micah Buzianis al eens zei ”Go big or go home!”. Direct bij het opkruisen naar het startgebied merkte ik de fout al. De wind zakte wat in en ik stond met verschillende anderen lange tijd te dobberen. Maar het was te laat om terug te keren en het zeil te wisselen.

Nog net op tijd bereikte ik de startlijn. Achter Adri Keet pompte ik me op snelheid voor de fameuze “Defi-wind”start. Ik was aan de lage kant goed weg. De eerste 200 meter planeerde ik ook nog lekker mee, maar bij de eerste windluwte halverwege het eerste rak zag ik de kopgroep, die met 9 en 10 meters voer, aan de horizon verdwijnen. Dom, dom...

Soms dobberend, soms glijdend legde ik het eerste downwindparcours af… in de achterhoede in gevecht met Marco Baaijen (NED-1128) en enkele tegenstanders uit de Silverfleet. Na de eerste downwind voeren de silverfleeters direct richting finish, terwijl ik nog een keer upwind en downwind moest. Het was een eenzame tocht, Marco had het na de eerste downwind al opgegeven. Tijdens de laatste deel van m’n race zag ik de eerste deelnemers al weer richting het startgebied opkruisen voor de tweede start. Een beetje ‘frusty’ eindigde ik als 17e en laatste.

De tweede start haalde ik zowiezo niet meer, dus ik gebruikte de tijd om een beetje bij te komen, wat te eten en orde op zaken te stellen wat betreft het materiaal. Een 'iets’ grotere vin onder het board voor meer power bij het aanplaneren en de 9.0 Warp erop. In de pauze testte ik de nieuwe combinatie op het water. Het voelde allemaal een stuk beter aan. Veel meer power in het zeil, maar ook de vlagen waren goed te pareren.

M’n start van de derde race was prima. Alleen stuurden een paar mensen voor me veel hoger dan nodig. Ik besloot onder ze door te vallen en vrije wind te zoeken. Dat werkte prima, voor hun bereikte ik het eerste merkteken. Bij de gijp vielen voor me twee tegenstanders in het water, waardoor ik zo rond de vijftiende plek de boei rondde…. achter Sieger-Jan Boonstra (NED-331) en Hendrik de Jong (X-1), en voor René Vonk (NED-688).

Tot boei vijf hield ik die positie in het middenveld vast. Bij de ronding van dit merkteken echter zakte de wind onverwacht weg, verloor ik door een golf m’n evenwicht en dook plomp het water in. Daar ging m’n leuke klassering. Na een strijd met Frank Heinen (NED-363) eindigde ik vermoeid als 14e in het achterveld van de Goldfleet. Daarna vond ik het wel mooi geweest en besloot de vierde race maar niet meer te starten. Ik kreeg teveel last van m’n verrekte spier in de rug.

Photobucket

v.l.n.r.: Jordy Vonk, Adri Keet en Teade de Jong

Na de vierde race werd het eindklassement berekend en vond de prijsuitreiking plaats. In de Goldfleet werd Adri Keet (NED-34) met slechts één punt verschil eerste voor Teade de Jong (NED-777). Jordy Vonk (NED-600) eindigde als derde. De jonkies komen eraan, Adri!! In de Silverfleet won Mathijs Kalsbeek.

De tombola na de prijsuitreiking was weer reikelijk gevuld met prijzen die door de sponsoren beschikbaar waren gesteld. Ik mocht met één van de hoofdprijzen naar huis: een gigantische Gaastra mastbag met wieltjes... voor maar liefst 12!!! formulamasten. Geweldig! Bedankt, team Gaastra/Tabou!

Dus… mocht er in de toekomst nog eens een forse Nederlandse delegatie vliegend naar een WK formula in Brazilie, Argentinie of een ander ver land willen gaan….je kunt de megamastbag altijd van me lenen. Maar dan wil ik natuurlijk wel mee!! :)

Jordy Vonk (NED-600) en Teade de Jong (NED-777) hebben op hun websites ook verslagjes van de Grand Slam geplaatst.

Random Nieuws

30 oktober 2009, 00.00
Maak je eigen carbon extender!
Lees meer 888 Hits 0 Ratings
21 juli 2011, 09.37
V.d. Berg nieuwe NORTH-importeur!
Lees meer 952 Hits 0 Ratings
07 oktober 2011, 20.09
Esonstad4Sails op het Lauwersmeer
Lees meer 1036 Hits 0 Ratings
27 september 2011, 14.46
GPA... de zwaarste marathon van Nederland!
Lees meer 1090 Hits 0 Ratings
22 juni 2010, 21.38
Van den Hoven 25 jaar edelsmid/juwelier
Lees meer 1430 Hits 0 Ratings