27 april 2010
Onder de vlag van de NVW gaat komende zaterdag 1 mei op de Grevengendam het Nederlands Kampioenschap Formula & Slalom weer van start. Met een nieuwe evenementsponsor: Yogho!Yogho!. Dennis Littel (NED-13) heeft dit jaar zelfs een speciale website voor het kampioenschap gemaakt: NKWindsurf.nl.
Het weer voor het weekend ziet er ronduit prima uit. Half bewolkt, droog, temperaturen rond de 15 graden en een overwegend noordelijke wind tussen de 7 en 12 knopen. Het zou dus goed een formulaweekend kunnen worden, maar als de wind nog iets doorzet misschien ook wel low wind slalommen. Vanaf 10-12 knopen behoort slalom immers tot de mogelijkheden.
Net als vorig jaar wordt de avond vóór elke wedstrijddag op de eventwebsite en natuurlijk op Wedstrijdsurfen.nl bekend gemaakt welke discipline het wordt. Gezien de voorspellingen schat ik voor de zaterdag een dagje formula in. Wedstrijdcoördinator Gerrit de Jong heeft voor de zondag echter nog goede hoop op een slalomdagje, zo fluisterde hij me in.
Low wind slalom in Makkum (foto Lieuwe Faber)
Een noordelijke wind op de Grevelingendam.…. dat biedt unieke kansen voor de wedstrijdleiding. Een formulastart pal voor restaurant Meerzicht!!! Hoeveel meer promotiekansen voor het courseracen wil je eigenlijk nog hebben? Vervolgens een lekker kort upwind-downwind baantje (met een benedenboei voor Meerzicht) dat je drie keer moet ronden en een downwindfinish tussen de strekdammen door, direct het baaitje in. Dat zou nog eens spectaculair zijn!
Ik vrees dat de Nederlandse top niet zo blij zou zijn met zo’n “Mickey Mouse”baantje, zonder tacktische mogelijkheden. Vorig jaar op het Markermeer (Almere) viel het uitgezette korte baantje ook al niet erg in de smaak. Maar toen werd de wedstrijd ook voor een groot deel onder de onderste windlimiet gevaren.
Tomas van Zelst aan kop op het Mickey Mousebaantje bij Almere (foto Jan de Jonge)
Ik heb er weer helemaal zin in. Hoe zou m’n nieuwe Ifju SLW het onder de Vapor doen? Tot nu toe hebben we nog geen wedstrijd kunnen varen. Behalve een trainingssessie in het najaar met Jordy Vonk (NED-600) en Martijn van Citteren (NED-170) heb ik dus nog weinig vergelijk met m’n nieuwe formulavin gehad.
Als je dat wilt kun je je per dag voor het NK inschrijven (de eerste dag al vanaf 9.30 uur). Op zaterdag is om 11 uur de skippersmeeting en de eerst mogelijke start is om 12 uur. Er worden maximaal 5 wedstrijden op een dag gevaren en de laatst mogelijke start is een uur voor zonsondergang. Het kan dus nog erg laat worden.
Naast dit evenement op de Grevelingen wordt het NK Formula & Slalom dit jaar nog op vier andere lokaties gevaren:
- 26-27 juni; Almere
- 28-29 augustus; Hoorn
- 4-5 september; Amstelmeer (geen formula, alleen slalom)
- 11-12 september; Tjeukemeer
Meer info over het NK Formula & Slalom vind je in de Notice of Race op wedstrijdsurfen.nl. Op CobusWindsurfForum vind je nog een topic over het NK.